Miśkowicz Julia, Wojnarowska Małgorzata
„Jak wspierać szkoły wiejskie z klasami łączonymi?”
Szkoła wiejska z klasami łączonymi potrzebuje wsparcia ze względu na swoją specyfikę. Założeniem zmian wprowadzanych do systemu doskonalenia nauczycieli jest wspomaganie prowadzone blisko szkoły i dostosowane do jej pracy i potrzeb. To szansa dla wiejskich szkół − każda z nich jest bowiem jedyna w swoim rodzaju, unikalna.
Ze względu na przyjęte rozwiązania organizacyjne, sposoby łączenia klas, lokalne uwarunkowania i konteksty funkcjonuje ona w niepowtarzalny sposób. Oznacza to, że nie może korzystać z cudzych wzorców czy gotowych rozwiązań, przejmowanych od innych szkół. Nauczyciele, którzy w niej uczą, muszą sami stworzyć własny model pracy, adekwatny do specyficznych warunków. Tym bardziej, że są często oddalone od dużych ośrodków miejskich i mają ograniczone możliwości korzystania z różnych form doskonalenia.
W Polsce odsetek małych wiejskich z klasami łączonymi wśród ogółu szkół podstawowych jest wysoki. Fakt ten nie może ujść uwadze placówek wspomagania – ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz bibliotek pedagogicznych, które w swojej ofercie powinny uwzględnić potrzeby dyrektorów i nauczycieli  z tego typu szkół i przygotować propozycje ich wspierania.

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie