PEDAGOGIKA OGÓLNA

DVD

DVD 161 Być i mieć, Maia Films 2002 (100′)
DVD 465 Lekcje wychowawcze: Fala, czyli pierwsze dni w szkole, Forum 2007 (10′, broszura)
Film, którego bohaterami są współcześni uczniowie. Podczas pierwszych dni w szkole dotyka ich zjawisko „fali”.
DVD 467 Lekcje wychowawcze: Stop agresji psychicznej, Forum 2007 (10′, broszura)
Film poświęcony przemocy wśród uczniów.
DVD 837 Telewizyjna miłość, Wydawnictwo WAM, [2008] (20′)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! adresowany do młodzieży szkół gimnazjalnych i średnich.
Film „Telewizyjna miłość” to jednocześnie nazwa programu telewizyjnego, do którego zgłasza się bohater, chcąc ratować swój związek z dziewczyną. Film ten to próba pokazania bezduszności ludzi tworzących telewizyjne show.
DVD 838 Szczęściarz, Wydawnictwo WAM, [2008] (14′)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! adresowany do młodzieży szkół gimnazjalnych i średnich.
Film dokumentalny o Michale, jeleniogórskim pucybucie, któremu spełniły się marzenia.
DVD 848 Metoda dobrego startu, Wydaw. Harmonia, 2006 (115′)
1. Założenia i struktura zajęć (45′),
2. Zajęcia w grupach wiekowych (35′),
3. Specjalne potrzeby edukacyjne (35′)
DVD 1119 Chleb i światło. Na metatonie, reż. Miłosz Kozioł ; reż. Mariusz Sykut, Anna Kaszewska, Wydawnictwo WAM,
[2010] (27′)
1. Chleb i światło (18′) ,
2. Na metadonie (9′).
Filmy edukacyjne z serii: Uwaga życie! Film pt. „Chleb i światło” to opowieść o Adamie, który urodził się uzależniony od narkotyków, ponieważ jego matka nałogowo brała heroinę…;
Film pt. „Na metadonie ” jest to opowieść o mieszkańcach hostelu dla narkomanów i kuracji metadonem.
DVD 1120 Media i przemoc, reż. Grzegorz Górny, Rafał Smoczyński, Rubikon, 1998 (50′)
Film dokumentalny poruszający temat wpływu jaki mają filmy animowane, fabularne oraz gry komputerowe zawierające sceny agresji na formowanie się wrażliwości i światopoglądu dzieci, młodzieży i dorosłych.
DVD 1121 Hospicjum : kochając do końca…, reż. Magdalena Boniowska, Wydawnictwo WAM, [2010] (25′)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! Film zwraca uwagę na rozwijający się coraz prężniej w Polsce ruch hospicyjny i wolontariat.
DVD 1122 Na przekór, reż. Magdalena Boniowska, Anna Petelenz, Violetta Szybowska,Wydawnictwo WAM, [2010]
(16′)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! przedstawia historię biegaczki narciarskiej Katarzyny Rogowiec, opowiada o jej zmaganiach z rzeczywistością, treningami i chęcią wyboru nowej drogi życiowej.
DVD 1125 Kara śmierci, reż. Javier Ruisanchez, Wydawnictwo WAM, 2006 (24′) [DVD]
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! Film adresowany do młodzieży licealnej, porusza problem kary śmierci, która zawsze miała swych zwolenników i przeciwników.
DVD 1154 Zachowuj się… savoir-vivre dla młodych, Wydawnictwo Projekt-Kom, 2010 (35′)
DVD 1252 Kłamstwo, Wydawnictwo Projekt-Kom 2011 (10′)
Film opowiada historię dwóch dziewczynek Wioli i Kasi. Zbliża się sprawdzian z matematyki, z którą Wiola sobie nie radzi. Mama Wioli wpada na pomysł, żeby Wiola poprosiła o pomoc Kasię. Kasia chętnie zgadza się pomóc Wioli, niestety dziewczyny mają tyle różnych zajęć, że nauka nie wygląda tak jak wyobrażała to sobie mama Wioli. Wiola nie umie powiedzieć swojej koleżance – nie!
DVD 1253 Koledzy, Wydawnictwo Projekt-Kom 2011 (10′)
Film przedstawia historię dwóch chłopców Wojtka i Tomka, którzy są najlepszymi kumplami. Jednak od pewnego czasu Wojtek zaczyna zadawać sie ze starszymi kolegami i spędza z nimi więcej czasu niż z Tomkiem. Starsi koledzy palą papierosy, Wojtek wraz z nimi, żeby wykupć się od nowych znajomych Wojtka, Tomek musi zacząć zachowywać sie jak oni…Czy Tomkowi starczy odwagi, żeby powiedzieć – nie?.
DVD 1254 Telefon, Wydawnictwo Projekt-Kom 2011 (8′)
Film opowiada historię dwóch dziewczynek Majki i Kasi. Niestety Majka uległa namowom Kasi i wzięła udział w kradzieży, pomimo że początkowo nie chciała brać w niej udziału. Mimo dużej presji ze strony koleżanki mogła zachować się asertywnie i powiedzieć – nie!.
DVD 1255 Wagary, Wydawnictwo Projekt-Kom 2011 (7)
Film opowiada historię Maćka, który musi dokonać wyboru. Spotyka dwóch starszych kolegów z gimnazjum, którzy namawiają go na wagary. Maciek nie chce skorzystać z ich propozycji i zostaje w szkole..
DVD 1257 Dopalacze, Wydawnictwo Projekt-Kom 2011 (38′)
Film przestrzega przed sięganiem po produkty zawierające substancje psychoaktywne, jakimi są dopalacze. Przedstawia historie młodych ludzi, którzy kierowani ciekawością, bądź chęcią przypodobania się towarzystwu spróbowali dopalaczy. Patrycja, Marcin, Tomek i Bartek opowiadają: jak szybko doświadczyli uzależniającej siły dopalaczy, jak łatwo zapomnieli o swoich celach w życiu i zaczęli staczać się na dno. Ich wypowiedzi powinny uświadomić innym: jak szybko dopalacze stają się nieodłącznym elementem życia, jak łatwo traci się nad tym kontrolę, oraz czy warto ryzykować własne zdrowie i życie.
DVD 1258 Zgrana klasa, Wydawnictwo Projekt-Kom 2011 (38′)
Bohaterami filmu są uczniowie 2 klasy Gimnazjum, którzy uznani za najbardziej zgraną klasę w szkole wypowiadają się na temat atmosfery panującej w ich grupie.
DVD 1297 Dopalacze, Wydawnictwo Projekt-Kom 2011 (38′)
DVD 1298 Dopalacze, Wydawnictwo Projekt-Kom 2011 (38′)
DVD 1447 No co ty, pękasz?, reż. Dariusz Regucki,  Wydawnictwo Projekt-Kom, 2012 (10’)
Film z serii: ”ASERTYWNOŚĆ”.
Film opowiada historię Krzyśka, który mieszka z rodzicami w dużym, ładnym mieszkaniu. Rodzice kupili  mu ostatnio najnowszą konsolę do gier. Wieczorem wychodzą na imprezę do znajomych. Chłopak wpada na pomysł, żeby zaprosić do siebie swojego kolegę Pawła. Kolega przychodzi, ale w towarzystwie ,,Łysego”, który przynosi butelkę wódki. Niewinne spotkanie przy konsoli przeradza się w pijacką imprezę. Krzysiek nie umiał powiedzieć – nie piję! Co możesz zrobić, żeby w oczach kolegów nie wypaść na frajera i maminsynka?
Film przeznaczony dla uczniów gimnazjum.
DVD 1448 Witaminki, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Projekt-Kom, 2012 (10’)
Film z serii: ”ASERTYWNOŚĆ”.
Film opowiada historię Piotrka i Kuby, którzy są kolegami. Kuba to „niespokojny duch”. Piotrek                         jest nieśmiały i trochę zamknięty w sobie. Piotrkowi podoba się koleżanka z klasy – Magda, jednak nie ma odwagi zagadać do niej. Kuba wpada na pomysł jak pomóc koledze. Załatwia mu ,,witaminki”,  po zażyciu których Piotrek ma nabrać odwagi, śmiałości i pewności siebie. To co z pozoru wygląda  jak niewinna pastylka, wcale nią nie jest. To bardzo silny i niszczący chemiczny wróg.
Film przeznaczony dla uczniów gimnazjum.
DVD 1449 Klasowy Casanova, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Projekt-Kom, 2012 (13’)
Film z serii: ”ASERTYWNOŚĆ”.
Film opowiada historię Anki i Piotrka oraz Kasi i Michała, którzy są zaprzyjaźnionymi ze sobą parami i lubią razem spędzać czas. Jednak tym razem Kasia i Michał mają inne plany. Ten wieczór chcą spędzić sami. Wolna chata, romantyczny film, świece. Człowiek z całą sferą swojej seksualności to z jednej strony piękna i radosna przygoda. Z drugiej strony, to bardzo poważna sprawa. To real, a nie wirtualna rzeczywistość, w której nie czuć bólu i łez. Nie wchodź w dorosłe życie na skróty. Poczekaj…wszystko ma swój czas.  A Kasia i Michał? Bardzo pięknie wyglądali idąc przytuleni alejką w parku…
Film przeznaczony dla uczniów gimnazjum.
DVD 1450 Kujon…, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Projekt-Kom, 2012 (15’)
Film z serii: ”ASERTYWNOŚĆ”.
Film opowiada historię dziewczyn z jednej klasy Gośki, Wioli i Marty. Gośka z Wiolą to „przebojowe”,                  ale zarazem próżne osoby. Marta trzyma się z nimi, bo mimo wszystko jej imponują swoją (jak jej się wydaje) bezkompromisową postawą. To naturalne, że w waszym wieku szukacie oparcia w grupie rówieśniczej. Podobne tematy rozmów, strój, język, sposób zachowania. W ten sposób wzmacniacie poczucie swojej wartości  i przydatności. Splot okoliczności powoduje, że Marta jest zmuszona prosić o pomoc Piotrka, szkolnego ,,kujona”. Czy zaryzykuje utratę przyjaźni z Wiolą i Gośką ulegając presji grupy, że to obciach kolegować się z kujonem? Zobaczmy co straciła, a co zyskała.
Film przeznaczony dla uczniów gimnazjum.
DVD 1451 Misiek, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Projekt-Kom, 2012 (15′)
Film z serii: ”ASERTYWNOŚĆ”.
Film opowiada historię Oli i Kaśki. Dziewczyny są koleżankami.  Od pewnego czasu Kaśka spotyka się                  ze starszym chłopakiem „Miśkiem”. Misiek to zły typ, ma nieciekawą opinię. Chłopak, kiedy dowiaduje się,        że Ola chciałaby mieć nowy telefon postanawia jej pomóc. Ola z przerażeniem odkrywa, że pomoc                        to najzwyklejsza kradzież, połączona z brutalnym pobiciem małego chłopaka. Chociaż wewnętrznie buntuje się przeciwko całej sytuacji, uczestniczy w bandyckim napadzie. Jest przerażona.
Film przeznaczony dla uczniów gimnazjum. 
DVD 1452 Filiżanka czekolady, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Rubikon, 2012 (25′)
Płyta zawiera film pt.: „Filiżanka czekolady” (czas 15:15), komentarz eksperta dr Szymona Grzelaka (czas 07:22) oraz świadectwo z blogu (czas 02:02). Materiał filmowy wraz ze scenariuszami lekcji jest przeznaczony na dwie jednostki lekcyjne.
DVD 1453 Ostry makijaż, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Rubikon, 2012 (21′)
Płyta zawiera film pt.: „Ostry makijaż” (czas 10:10), komentarz eksperta dr Szymona Grzelaka (czas 5:59)
oraz świadectwo z blogu (czas 01:45). Materiał filmowy wraz ze scenariuszami lekcji jest przeznaczony
na dwie jednostki lekcyjne.
DVD 1454 Tato, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Rubikon, 2012 (25′)
Płyta zawiera film pt.: „Tato” (czas 17:40), komentarz eksperta dr Szymona Grzelaka (czas 5:00) oraz świadectwo z blogu (czas 02:35). Materiał filmowy wraz ze scenariuszami lekcji jest przeznaczony na dwie jednostki lekcyjne.
DVD 1571 Fałszywa pomoc – narkotyki, dopalacze, reż. Marcin Wołkowicz, Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon,
  2013 (20’)
Film edukacyjny z serii: „ZAGROŻENIA DOROSŁEGO ŚWIATA – jak sobie z nimi radzić”.
Film w formie fabularyzowanego dokumentu oparty na prawdziwej historii dziewczyny, która nie potrafi sobie poradzić z typowymi problemami etapu dorastania. Bohaterka filmu czuje się zagubiona w środowisku rówieśniczym. Nie radzi sobie również ze stresem związanym  z nauką, co sprawia , że mimo dużych ambicji jej oceny są jedynie na poziomie dostatecznym. Wszystko to sprawia, że samoocena bohaterki jest wyjątkowo niska. Pewnego dnia zaprzyjaźnia się z koleżanką z klasy, która stanowi jej przeciwieństwo, jest pewna siebie,  nie przejmuje się zupełnie szkołą oraz ma duże powodzenie towarzyskie. Koleżanka podsuwa jej narkotyk – dopalacz, który ma stanowić cudowne remedium na problemy bohaterki ze stresem i niską samooceną. Początkowo niechętna dziewczyna decyduje się jednak przyjąć narkotyk. Skutki tego są tragiczne, bohaterka ląduje na oddziale toksykologicznym szpitala.
 Film ze scenariuszem lekcji dla uczniów gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych
DVD 1580 Jak bezpiecznie korzystać z portali społecznościowych, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media
2013 (12’)
Film „Jak bezpiecznie korzystać z portali społecznościowych?” opowiada historię dwójki bohaterów – braci, którzy wspólnie uczą się zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem  z portali spolecznosciowych. Pretekstem do poznania w/w zasad staje się sprytny plan młodszego z braci – Kacpra, który usiłuje zabrać Bartoszowi zeszyt z matematyki, zeskanować lekcje i umieścić link z lekcją na portalu społecznościowym. Niestety zostaje przyłapany na gorącym uczynku. Bartosz korzysta z okazji, by uświadomić bratu pewne reguły korzystania z portali,   m.in. jak ważne są ustawienia własnego profilu na portalu społecznościowym, posiadanie odpowiedniego loginu i hasła, jakich informacji należy unikać przy wpisywaniu postów, komentarzy, itp. na portalu i dlaczego, jak bezpiecznie komunikować się z innymi. Całość wzbogacona została animacjami.
Film dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
DVD 1581 Jak bezpiecznie korzystać z Internetu, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media 2013 (12’)
Film „Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?” opowiada historię dwóki bohaterów – braci, Kacpra  i Bartosza, którzy wspólnie uczą się zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z Internetu.  Bartosz wyjaśnia
te zasady bratu za pomocą specjalnie stworzonej przez siebie gry.   W podziemnych korytarzach, Bartosz odkrywa przed bratem tajniki poruszania się w Internecie, wskazuje na pułapki, ktore mogą czekać na tych, którzy surfują w sieci, wyjaśnia jak je można ominąć, kto w jego „grze” jest zły, a kto dobry, jakie reguły obowiązują graczy. W ten sposób młodzi odbiorcy dowiadują się jak bezpiecznie komunikować się z innymi
w Internecie, na jakie informacje zwracać uwagę w sieci, jakich zachowań się wystrzegać.
Całość wzbogacona została animacjami.
Film dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
DVD 1582 Jak bezpiecznie korzystać z telefonu komórkowego, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media 2013 (12’)
Film „Jak bezpiecznie korzystać z telefonu komórkowego?” opowiada historię dwójki bohaterów – braci, którzy wspólnie uczą się zasad bezpieczeństwa związanych z używaniem telefonu komórkowego. Wszystko zaczyna się od niewinnej zabawy, wymyślonej przez młodszego z braci Kacpra… Zabawa ta sprowokowała Bartosza,
do uświadomienia bratu jak należy korzystać z telefonu komórkowego, do czego on służy, jakie zagrożenia mogą sie z nim wiązać.
W filmie jest mowa m.in. o stalkingu, o zasadach korzystania z bezpłatnego WiFi, o tym, na jakie informacje należy zwracać uwagę przy korzystaniu z telefonu komórkowego. Całość wzbogacona została animacjami.
Film dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
DVD 1817 Metody komunikacji alternatywnej, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej,
2011 (42’)
Płyta zawiera  filmowy zapis zajęć z dziećmi,  podczas których  wykorzystywane były  piktogramy.  Zajęcia zrealizowali pracownicy Szkoły Podstawowej Specjalnej przy Dziennym Ośrodku Adaptacyjno-Rehabilitacyjnym dla Dzieci Niepełnosprawnych w Krakowie.
DVD 1938 Zachowuj się… savoir-vivre dla młodych, Wydawnictwo Projekt-Kom, 2010 (35’)
Zachowuj się… Savoir – vivre dla młodych – to próba przekazania uczniom, poczynając od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjalistów po klasy licealne – podstawowych zasad właściwego zachowania na co dzień,
w relacjach z najbliższym otoczeniem – rówieśnikami, rodziną i nauczycielami w miejscach publicznych
– w teatrze, kinie, muzeum. To także zamiar utrwalenia zasadniczych nawyków estetycznych, ogłady, wzajemnego poszanowania.
Film przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych.
DVD 2011 Portale społecznościowe – czy można się uzależnić?, reż. Marcin Wokowicz, Wydawnictwo i Hurtownia
Rubikon Katarzyna Król, 2014 (25’)
Korzystanie z Internetu jest tak powszechne, że stało się też nową metodą komunikacji oraz wymiany informacji, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Film porusza problem uzależnienia (zależności) od portali społecznościowych. W filmie zostały przedstawione trzy różne historie młodych ludzi, którzy opowiadają
o wpływie portali społecznościowych na ich życie. Każda z tych historii została skomentowana przez eksperta – psychologa. Do filmu został dołączony również dodatkowy komentarz psychologa oraz scenariusz lekcji.
Film przeznaczony dla uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.
DVD 2012 Kibice: jasna strona trybun, reż. Tomasz Mucha, Wydawnictwo WAM – Studio Inigo, 2012 (16’)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! adresowany przede wszystkim do młodzieży szkół gimnazjalnych
i średnich. Pokazuje problemy współczesnego świata, z którym spotykamy się na co dzień.
Film jest doskonałą pomocą dydaktyczną dla wychowawców w szkole, ale stanowią również interesujący materiał dla indywidualnych odbiorców, poszukujących odpowiedzi na nurtujące problemy codziennego życia.
DVD 2013 Patriotyzm: czy to trudne?, reż. Tomasz Mucha, Wydawnictwo WAM – Studio Inigo, 2012 (16’)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! adresowany przede wszystkim do młodzieży szkół gimnazjalnych
i średnich. Patriotyzm to film edukacyjny ukazujący miłość do ojczyzny na przykładzie rodziny Rostworowskich. Poznajemy historie przodków zaangażowanych w walkę o wolność Polski jak i Polaków, którzy tę wolność twórczo wykorzystują, kształtując współczesne oblicze kraju nad Wisłą. Materiał uzupełniają wywiady
z młodzieżą starającą się rozstrzygnąć, czy patriotyzm to „jednostronny fanatyzm”, czy też „umiłowanie ojczyzny i praca dla niej”
DVD 2561 Ciekawy świat: filmy edukacyjne dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo WAM – Studio Inigo,
2012 i 2013 (7’)
  1. Jako i my odpuszczamy naszym winowajcom / scen. i reż. Tomasz Mucha.
  2. Ciekawy świat / scen. i reż. Tomasz Mucha.
  3. Odważny opiekun / scen. i reż. Tomasz Mucha.
  4. Bez pytania / scen. i reż. Tomasz Mucha.
  5. Szanuj własność / scen. i reż. Dariusz Fedorowicz.
  6. To przecież prawda / scen. i reż. Tomasz Mucha.
  7. Chcę naprawić zło / scen. i reż. Dariusz Fedorowicz.
  8. Wielka wojna / scen. i reż. Tomasz Mucha.
DVD 2562 Fałszywa pomoc – narkotyki, dopalacze, reż. Marcin Wołkowicz, Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon,
2013 (20’)
Film edukacyjny z serii: „ZAGROŻENIA DOROSŁEGO ŚWIATA – jak sobie z nimi radzić”.
Film w formie fabularyzowanego dokumentu oparty na prawdziwej historii dziewczyny, która nie potrafi sobie poradzić z typowymi problemami etapu dorastania. Bohaterka filmu czuje się zagubiona w środowisku rówieśniczym. Nie radzi sobie również ze stresem związanym z nauką, co sprawia , że mimo dużych ambicji jej oceny są jedynie na poziomie dostatecznym. Wszystko to sprawia, że samoocena bohaterki jest wyjątkowo niska. Pewnego dnia zaprzyjaźnia się z koleżanką z klasy, która stanowi jej przeciwieństwo, jest pewna siebie,  nie przejmuje się zupełnie szkołą oraz ma duże powodzenie towarzyskie. Koleżanka podsuwa jej narkotyk – dopalacz, który ma stanowić cudowne remedium na problemy bohaterki ze stresem i niską samooceną. Początkowo niechętna dziewczyna decyduje się jednak przyjąć narkotyk. Skutki tego są tragiczne, bohaterka ląduje na oddziale toksykologicznym szpitala.
Film ze scenariuszem lekcji dla uczniów gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych.
DVD 2565 Życie w sieci: jestem tu, obok, reż. Dariusz Fedorowicz, Wydawnictwo WAM – Studio Inigo, 2015 (13’)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! adresowany przede wszystkim do młodzieży szkół gimnazjalnych
i średnich.
Filmy edukacyjny adresowane do nauczycieli i wychowawców dzieci i młodzieży szkół gimnazjalnych i średnich. To doskonała pomoc dydaktyczna dla nauczycieli, ale także interesujący materiał dla rodziców i wszystkich tych, którzy poszukują odpowiedzi na nurtujące problemy codziennego życia.
DVD 2566 Wpływ dopalaczy na organizm człowieka, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media, 2015 (23’)
Film edukacyjny z serii: „Dopalacze – Zagrożenia”.
Jest to pierwszy z serii trzech filmów profilaktycznych, dotyczących problemu zażywania dopalaczy przez młodych ludzi. Film zostały zrealizowany w konwencji filmu popularnonaukowego.
Film dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
DVD 2567 Dopalacze a ryzykowne zachowania młodych ludzi, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media, 2016 (19’)
Film edukacyjny z serii: „Dopalacze – Zagrożenia”.
Jest to drugi z serii trzech filmów profilaktycznych, dotyczących problemu zażywania dopalaczy  przez młodych ludzi. Film zostały zrealizowany w konwencji filmu popularnonaukowego.
Film dla uczniów gimnzajum i szkół ponadgimnazjalnych.
DVD 2568 Uzależnienie od dopalaczy, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media, 2016 (20’)
Film edukacyjny z serii: „Dopalacze – Zagrożenia”.
Jest to trzeci z serii trzech filmów profilaktycznych, dotyczących problemu zażywania dopalaczy  przez młodych ludzi. Film zostały zrealizowany w konwencji filmu popularnonaukowego.
Film dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
DVD 2569 Savoir-vivre w pracy, reż. Paweł Filarski, Wytwórnia Filmów Szkoleniowych Synergia, 2008 (36’)
Film z cyklu: AUTOPREZENTACJA czyli jak zbudować swój pozytywny wizerunek.
DVD 2571 Asertywność, reż. Paweł Filarski, Wytwórnia Filmów Szkoleniowych Synergia, 2012 (34’)
DVD 2573 Skuteczne techniki radzenia sobie ze stresem, reż. Paweł Filarski, Wytwórnia Filmów Szkoleniowych
Synergia, 2013 (40’)
Film przedstawia cztery typowe, stresowe sytuacje i czterech bohaterów.
Śledząc historię naszych bohaterów poznasz charakterystykę poszczególnych sytuacji stresowych.
Dowiesz się, czemu niektóre okoliczności tak nas tak stresują i co zrobić, by stres nie zapanował nad Tobą,
lecz byś Ty zapanował nad stresem. Analizy stresowych sytuacji. Symulacje niepożądanych skutków. Wskazania pozytywnych rozwiązań. Prezentacja technik, które są pomocne w trudnych, stresowych sytuacjach.
DVD 2621 Być uchodźcą, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media,  2014 (18’)
DVD 2764 ADHD: darem czy potępieniem?, reż. Alek Madej, Wydawnictwo WAM, [2017] (26’)
1. Czym jest ADHD?;
2. Jak pomagać nauczycielom?;
3. Jak pomagać rodzicom i ich dzieciom?
DVD 2768 Kultura osobista, reż. Dariusz Fedorowicz, Wydawnictwo WAM, 2014 (14’)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! adresowany przede wszystkim do młodzieży szkół gimnazjalnych
i średnich.
DVD 2766 Agresja: słowo jak pięść, Wydawnictwo WAM, 2014 (15’)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie!
1. Agresja : słowo jak pięść, scen. i reż. Tomasz Mucha (7 min);
2. 8 minut teorii, scen. i reż. Tomasz Mucha, Dariusz Fedorowicz (8 min).
Agresja, choć kojarzy się często z przemocą fizyczną, ma wiele obliczy. Doświadczą  jej w wieloraki sposób bohaterowie filmu fabularnego. Ich historia rozgrywa się podczas popularnego, telewizyjnego talk-show.
Na płycie znalazły się również komentarze specjalistów oraz młodzieży. Poznamy opinie psychologa, socjologa, policjanta oraz trenerów walk dotyczące agresji werbalnej i przemocy w sieci.
DVD 2774 Tożsamość w internecie, reż. Dariusz Fedorowicz, Wydawnictwo WAM, 2014 (13’)
Film edukacyjny z serii: Uwaga życie! adresowany jest przede wszystkim do młodzieży szkół gimnazjalnych
i średnich.
DVD 2805 Zachowuj się… savoir-vivre dla młodych, Wydawnictwo Projekt-Kom, 2010 (35’)
Zachowuj się… Savoir – vivre dla młodych – to próba przekazania uczniom, poczynając od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjalistów po klasy licealne – podstawowych zasad właściwego zachowania na co dzień,
w relacjach z najbliższym otoczeniem – rówieśnikami, rodziną i nauczycielami w miejscach publicznych –
w teatrze, kinie, muzeum. To także zamiar utrwalenia zasadniczych nawyków estetycznych, ogłady, wzajemnego poszanowania.
Film przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych.
DVD 2971 Asertywność, reż. Paweł Filarski, Wytwórnia Filmów Szkoleniowych Synergia, [2011] (34’)
DVD 2980 Zdrowy styl życia, reż. Marcin Wołkowicz, Multieducatio.pl, 2017 (15’)
 Film pokazujący na czym polega zdrowy tryb życia, koncentrujący się na znalezieniu właściwych proporcji między aktywnością fizyczną i psychiczną, pracą/nauką a odpoczynkiem. W wyraźny sposób została omówiona niemożliwość pogodzenia mody na „bycie fit” z korzystaniem z niebezpiecznych substancji psychoaktywnych, takich jak alkohol, narkotyki czy produkty zawierające nikotynę. W filmie pokazany został zdrowy sportowy tryb życia jako alternatywa do eksperymentowania z substancjami zmieniającymi świadomość.
Film dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.
DVD 2981 Zasady zdrowego żywienia, reż. Marcin Wołkowicz, Multieducatio.pl, 2017 (15’)
Film prezentujący zagadnienia związane z prawidłowym odżywianiem w wieku nastoletnim. Omówione zostały w nim pojęcia, takie jak „piramida żywieniowa” czy wskaźnik „BMI”. Uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób skonstruować odpowiednią dietę, ile jeść i w jakich porach, aby zachować dobrą kondycję psychiczną i fizyczną. W filmie odpowiadamy na pytania – dlaczego niektórych produktów żywnościowych powinno się unikać a inne spożywać w umiarze. Film porusza też problematykę wpływu substancji psychoaktywnych na zdrowie.
Film dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.
DVD 2982 Stres – wróg czy sprzymierzeniec?, reż. Marcin Wołkowicz, Multieducatio.pl, 2017 (15’)
Film poruszający tematykę radzenia sobie ze stresem w życiu ucznia. Omówione zostały przyczyny powodujące powstawanie stresu i sposoby na jego rozładowywanie. Szczególna uwaga została zwrócona     na pokazanie samego mechanizmu stresu, jako czegoś naturalnego, na określonym poziomie – motywującego do działania. W filmie pokazane zostały również niebezpieczeństwa, związane z próbami radzenia sobie ze stresem za pomocą substancji psychoaktywnych. Film dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.
DVD 2984 Uzależnienie od gier komputerowych, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media, 2016 (12’)
Dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.
DVD 2985 Uzależnienie od telefonu komórkowego, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media, 2016 (12’)
Dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.
DVD 2986 Portale społecznościowe – czy można się uzależnić?, reż. Marcin Wołkowicz, Tutto Arts & Media, 2016 (12’)
Dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.
DVD 3275 Ja, moi koledzy a grupa rówieśnicza: budowanie relacji w grupie, reż. Marcin Wołkowicz, Multieducatio.pl,
2019 (15’)
Drugi z pakietu trzech filmów profilaktycznych adresowanych do uczniów starszych klas szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych.
Film stara się przybliżyć zagadnienia dotyczące budowania relacji, funkcjonowania w grupie, zasad komunikowania się. Porusza też kwestię presji rówieśniczej, również w odniesieniu do substancji psychoaktywnych. Film został zrealizowany w konwencji filmu popularnonaukowego.
DVD 3278 Ja, moi koledzy a grupa rówieśnicza: budowanie relacji w grupie, reż. Marcin Wołkowicz, Multieducatio.pl,
2019 (15’)
DVD 3318 Budowanie relacji, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Rubikon, 2019 (30’)
1. Huragan dopiero nadciąga (5’),
Burzliwe emocje okresu dojrzewania kontra opanowanie, stoicka postawa i dystans do świata. Jak sobie radzić z huśtawką nastrojów i popadaniem w skrajności?
Film przedstawia nastoletnich bohaterów, którzy są drażliwi, wybuchowi i nerwowi. Rodzice mierzą się z ich reakcjami często nieadekwatnymi do sytuacji. Jak przetrwać ten okres trudny dla wszystkich domowników?
2. Mistrzowie słowa (6),
Nastolatek i rodzice – jak się dogadywać? To niełatwy problem, budzący wiele emocji
i przeżywany w prawie każdej rodzinie. Film otwiera „Katalog dobrych rad”, który mogą dokończyć uczniowie na zajęciach wychowania do życia w rodzinie lub na lekcji wychowawczej.
3. Z daleka widok jest lepszy (6’),
Dojrzewający nastolatek często nie potrafi spojrzeć na siebie obiektywnie. Nieprawdziwa opinia na swój temat (niedocenianie siebie) może prowadzić do obaw i kompleksów. Sytuacja przedstawiona w filmie, tj. ciepła relacja Zosi – wycofanej nastolatki z przyjaciółką Olą i jej rodziną pomogła spojrzeć na siebie życzliwie i z akceptacją. Może to być dobry początek budowania obiektywnego obrazu własnej osoby. Ola natomiast, dzięki tej relacji dostrzegła atuty własnej rodziny.
4. Bez słów (4’),
Przyjaźń to bliska relacja z innym człowiekiem, oparta na szacunku, trosce i empatii. Tak rozumiana relacja jest źródłem ogromnej satysfakcji, ale trzeba o nią dbać, uczyć się jej i pielęgnować. Dzięki bliskości z drugą osobą rozwijamy się.
Bohaterka filmu przekonuje się, że na prawdziwego przyjaciela zawsze można liczyć. Ważne są jednak czyny, a nie same słowa i obietnice.
5. Nudzę się (8’),
Nuda i zniechęcenie, brak zainteresowań, pasji – to stany, których doświadcza Filip – główny bohater filmu. Jego samopoczucie przeciwstawione jest pasji życia Oli i jej koleżanki Zosi. Dziewczyny mają mnóstwo pomysłów, zajęć i… ani chwili na nudzenie się.
Nuda jest nie tylko psychiczną ociężałością. Jest też niebezpiecznym stanem ducha. Nie wolno lekceważyć doświadczania nudy, aby nie zrobiła z nas nudziarzy i nie popchnęła do niebezpiecznych zachowań.
DVD 3319 Budowanie relacji, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Rubikon, 2019 (30’)
DVD 3324 Cyfrowy świat, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Rubikon, 2019 (33’)
1. Amputacja (6’),
Nastolatki na smartfonach piszą SMS-y, przeglądają portale społecznościowe, grają, słuchają muzyki, robią zdjęcia i nagrywają filmy. Komórka daje im poczucie wolności i niezależności.
Bohaterka nie rozstaje się z telefonem. Gdy pewnego dnia smartfon gdzieś się gubi, dziewczyna czuje się tak, jakby amputowano jej dłoń.
Co zrobić, by telefon nie stał się dla nastolatka całym światem?
 2. Słówka masowego rażenia (5’),
Nie ma słów obojętnych, każde niesie określony komunikat, wpływa pozytywnie lub destruktywnie. Zarówno w realu jak i w sieci nie jest obojętne, jakich słów używamy.
Szczególnie w Internecie młodzi uczestnicy bezkarnie rzucają słowa i opinie, których nie odważyliby się wypowiedzieć w realnym świecie bez obaw o surowe konsekwencje. Co zrobić, by wirtualna przestrzeń nie stała się areną werbalnej agresji?
3. Prawie prawda (6’),
W dobie Internetu, jesteśmy skazywani na mnóstwo informacji, które nie zawsze są prawdziwe. Ola – typowa nastolatka, przekonuje się,  jak bolesne mogą być konsekwencje uwierzenia w niezweryfikowaną wcześniej informację. Film uwrażliwia młodych ludzi aby podchodzili do tych informacji z dystansem i nie stali się ofiarą fake newsów.
4. Zgubione mieszkanie (6’),
Łatwo dzisiaj zatracić granicę prywatności. Przemyślane zachowania, rozwaga i roztropność są wysoce wskazane zwłaszcza młodym użytkownikom mediów. Bohaterka filmu szybko przekonuje się, czym może się skończyć nieumiejętne korzystanie z sieci.
 5. Drogowskaz tuż za rogiem (7’).
W dobie kryzysu autorytetów – nie jest łatwo wskazać osoby godne uznania i naśladowania.
Bohaterki filmu, próbują zmierzyć się z zadaniem domowym na ten temat. Poszukiwania w Internecie okazały się bezskuteczne, a osoby z mądrością życiową, znalazły się bardzo blisko.
DVD 3325 Cyfrowy świat, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Rubikon, 2019 (33’)
DVD 3507 W cyfrowym labiryncie:  edukacja medialna dla uczniów klas 1-3 SP, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo
      Rubikon, 2020 (22’22”)
1. Kotek (4’22”)
Jak łatwo jest oszukiwać w Internecie, skoro nie można złapać za rękę na gorącym uczynku. Coraz częściej spotykamy się w cyberprzestrzeni z informacjami, które okazują się fake newsami, polegającymi na fałszowaniu rzeczywistości i podawaniu nieprawdy. Może wydaje się to zupełnie niewinnym żartem, a tymczasem niesie ze sobą poważne konsekwencje na przyszłość.
2. Labirynt (5’20”)
Posiadanie telefonu komórkowego stało się powszechnością. Nikogo już nie dziwi, że mają go również coraz młodsze dzieci. Jednak nie zawsze uświadamiamy sobie zagrożenia, jakie czyhają wraz z dostępem do Internetu, który jest niczym labirynt w wielkim zamku ze strasznymi piwnicami… Jak wobec tego w przystępny sposób przygotować dzieci, by nie wpadły w pułapki Internetu?
3. Fotografia (4’2”)
Co zrobić, gdy dziecko chce się pobawić telefonem, komórką mimo że rodzice nie pozwalają mu jeszcze na takie zajęcia, gdyż uważają, że jest jeszcze za małe? Jak sprawić, by komórka nie była tylko gadżetem do bezmyślnego wpatrywania się w ekran? Okazuje się, że można połączyć przyjemne z pożytecznym.
4. Układanka (3’55”)
Dotrzymywanie słowa, wywiązywanie się z obowiązków, przestrzeganie zasad i umiarkowanie – to tylko niektóre z cech charakterystycznych dla autorytetu. Czym on jest, co oznacza? To ważny temat również do rozmów na lekcjach wychowawczych.
5. Przed snem (5’43”)
Dorośli nie chcą, by dzieci wciąż tkwiły w telefonach czy spędzały zbyt wiele czasu przed komputerem.  Często wymagają od dzieci zachowań, których jednak sami nie prezentują. Film ukazuje, jak można pogodzić korzystanie ze smartfona z ciekawym i aktywnym spędzeniem czasu w gronie najbliższych
DVD 3508 W realu i w sieci: edukacja medialna dla uczniów klas 4-6 SP, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo Rubikon,
      2020 (22’8”)
1. Padłeś? Powstań! (3’13”)
W życiu każdemu zdarzają się jakieś niepowodzenia, porażki, upadki. Niejednokrotnie „podcinają skrzydła” i zniechęcają do podjęcia kolejnej próby. Często rodzice zastanawiają się, czy wystarczająco wspierają swoje dziecko, zwłaszcza wówczas, gdy nie odnosi ono spodziewanych sukcesów. Okazanie dziecku takiego wsparcia jest nieocenione i bywa wystarczającą siłą, by się podnieść z upadku i podjąć kolejną próbę.
2. Pasja i bierność (5’14”)
Dzieci, dla których telefon staje się jedynym komunikatorem ze światem, przestają się interesować realnym otoczeniem. Bez żadnej alternatywy tkwią w telefonach, tracąc radość życia. Nie rozwijają żadnych pasji i stają się biernymi odbiorcami wirtualnej rzeczywistości. Film bardzo subtelnie, ale i jednoznacznie ujawnia te problemy.
3. Przecież się nie rozdwoję (4’13’)
Jakże często doświadczamy, że w natłoku zajęć nie dość poświęcamy uwagi drugiemu – nie zauważamy jego potrzeb i oczekiwań, jak też zdarza się nam nie dostrzegać jego trudu. Film bazując na codziennej sytuacji życia rodzinnego, przedstawia tę kwestię i skłania do refleksji.
4. Hejt (5’08”)
Obrażanie, wyzwiska, niewybredne żarty stają się coraz częściej obecne w wirtualnej przestrzeni. W wielu wypadkach autorzy tego typu wpisów nie zdają sobie sprawy z „siły rażenia”, póki sami nie staną się obiektem hejtu. Wówczas doświadczają, jak bardzo rani czytanie o sobie takich rzeczy. Sprzeczka między rodzeństwem staje się okazją do zrozumienia konsekwencji mówienia krzywdzących słów, zwłaszcza, jeśli się je przekaże przez telefon czy Internet.
5. Trzy sekundy (5’19”)
Pułapki, jakie czyhają w telewizji i Internecie sprawiają, że łatwo dajemy się wciągnąć. I często nie potrafimy z nich zrezygnować, a przecież człowiek powinien kierować się rozumem. Ważna jest nasza reakcja w pierwszych trzech sekundach, szczególnie wtedy, gdy natrafimy na pornografię.
DVD 3509 W pułapkach netu: edukacja medialna dla uczniów klas 7-8 SP, reż. Dariusz Regucki, Wydawnictwo
      Rubikon, 2020 (22’13”)
1. Znowu grasz (6’28”)
Smartfon umożliwia nam granie o każdej porze i z każdym, bez względu na to, gdzie znajduje się drugi gracz. To może być bardzo wciągające. Niepostrzeżenie zaczyna się zaniedbywanie obowiązków, również szkolnych. Młody człowiek nie dostrzega problemu, dopóki ktoś z zewnątrz nie uświadomi mu zagrożenia uzależnieniem. Presja teamu i chęć poprawy wyników gry wcale tego nie ułatwia.
2. Spadająca gwiazda (4’59”)
Młodzi ludzie chcąc być na topie, zyskać kolejne lajki, wykazać się odwagą lub bardziej przypodobać się swojej sympatii, robią roznegliżowane zdjęcia. Wysyłają je przez Internet „zaufanym” osobom albo sami zamieszczają na profilach społecznościowych. Tymczasem te fotki bardzo szybko zaczynają „żyć własnym życiem”. Stają się przyczyną wstydu i upokorzenia, a w przyszłości mogą znacznie pokrzyżować życiowe plany.
3. Zdrowie online (4’06”)
Internet staje coraz bardziej popularnym i dostępnym źródłem wiedzy niemal w każdej dziedzinie. Niestety – szczególnie na forach – można natrafić na wiedzę niezweryfikowaną, a nawet fałszywą. Czy młodzi ludzie są tego świadomi? Konsekwencje mogą być poważne, zwłaszcza, jeśli zechcemy polegać na poradach związanych z naszym zdrowiem.
4. Mózg na siłowni (4’4”)
Codziennie spotykamy ludzi nieustannie wpatrzonych w ekran komórki czy komputera. Co się dzieje wtedy z mózgiem? Czy potrzebuje naszej aktywności dla rozwoju? Stwierdzono, że  również systematyczny wysiłek fizyczny sprzyja szybszemu tworzeniu połączeń synaptycznych i zapobiega procesom degradacyjnym mózgu.
5. Cyfrowi złodzieje (4’35”)
Coraz częściej różnego rodzaju transakcji dokonujemy za pośrednictwem Internetu. Z jednej strony to wielkie ułatwienie, a z drugiej zagrożenie, że zostaniemy oszukani, a nasze pieniądze nie trafią do właściwego adresata. Wymaga to czujności i nie można czuć się wystarczająco „wyedukowanym”.

DVD 3900 Filmowe godziny wychowawcze. Cz. 3, aut. Dariusz Fedorowicz, Wydawnictwo WAM 2014 (16 min.)

Filmy edukacyjne z serii: O co chodzi? adresowane są głównie do uczniów klas starszych szkoły podstawowej i szkół średnich. Dotyczą problemów, z którymi młody człowiek styka się w codziennym życiu. Nie zawsze samodzielnie znajduje odpowiedź na nurtujące go pytania. Historie opowiedziane w filmach powinny mu w tym pomóc. Prowokują i zachęcają do dyskusji. Mogą być zatem ciekawą propozycją dla indywidualnego odbiorcy, jak i doskonałą pomocą dydaktyczną dla wychowawców w szkole.

  1. Pokochaj siebie / scen i reż. Tomasz Mucha.
  2. Zrób coś / scen. i reż. Darisz Fedorowicz.
  3. Nie, bo nie / scen. i reż. Darisz Fedorowicz.
  4. Wet za wet / scen. i reż. Darisz Fedorowicz.
DVD 3973 Tolerancja, Lissner Studio 2012 (35 min.)
ZBIORY WYDZIAŁU UDOSTĘPNIANIA PBW W SŁUPSKU
Ul. JARACZA 18 A, 76 – 200 SŁUPSK 
TEL. 842-35-64, e-mail: multimedia@pbp.slupsk.pl

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie